האגודה לקידום החינוך
האגודה לקידום החינוך נוסדה בשנת 1962 במטרה לצמצם את הפערים החברתיים והחינוכיים בישראל ולטפח מצוינות לימודית וערכית בקרב בני נוער. לאגודה 14 מוסדות חינוך על יסודיים – בתי ספר ופנימיות בירושלים וברחבי הארץ, ובנוסף היא יוזמת, מפתחת ומפעילה תכניות פדגוגיות חדשניות ופרויקטים חוצי-עולם בתחום העלייה והקליטה. לאגודה ניסיון רב ועשיר בפיתוח מודלים חינוכיים ייחודיים המאפשרים לתלמידות ולתלמידים למצות את הפוטנציאל הגלום בהם ולקדם את השתלבותם בחברה הישראלית.
חינוך מתקדם מותאם למאה ה-21
מערכת החינוך התחילה להבין שאי אפשר לחנך את הדור החדש בכלים של העולם הישן. חלק בלתי נפרד מהחזון שלנו ב"ענבר" הוא פיתוח מיומנויות המאה ה-21 לצד בניית חברה שוויונית. הכשרת הצוות, תכנית הלימודים והשפה הבית ספרית מוכוונים לפיתוח ערכים וכלים של המאה ה-21.
איך נעשה את זה?
למידה אינטרדיסיפלינרית – תכנית STEAM (שהיא – Science Technology Engineering Arts Mathematics).
הטמעת דרכי הוראה ולמידה חדשניות (כגון: Debate, למידת והוראת חקר, למידת עמיתים).
פיתוח כלים לניהול דיאלוג וקונפליקט (בשיעורי ענבר ובפרויקטים קהילתיים).
בחירה כערך מוביל בתוכנית הלימודים (שיעורי בחירה, למידה בדרך החקר).
תפיסה הוליסטית של גוף-נפש המתבוננת על הנערה בשלמותה.
התלמדות בחברות הייטק, מוסדות אקדמיה, תעשייה ועוד כאמצעי לפיתוח גמישות, רלבנטיות ותרגום הלמידה לחיי מעשה.
למידת עמיתים עם בתי ספר דומים בעולם באמצעות כלים דיגיטליים ורשתות חברתיות.
תוכנית הלימודים המיוחדת של "ענבר"
הגישה הפדגוגית המגדרית מבוססת על פרקטיקות הוראה ולמידה חדשניות, שהצלחתן הוכחה בקרב מודלים ומחקרים ברחבי העולם, ואשר מטרתן להוביל את התלמידות להתמודד בהצלחה עם חסמים מגדריים ולממש את עצמן באופן מיטבי בעולם.
לחצו להמשך קריאה
תכנית ליווי אישי לכל תלמידה – אשר מטרתה לחזק את הביטחון ותחושת המסוגלות של כל תלמידה, לסייע לה בהתפתחות האישית והלימודית, להציב לעצמה יעדים ואת הדרך למימושם.
תכנית מוגברת ללימודי מדעים וטכנולוגיה – במטרה לפתח בקרב התלמידות ידע ובטחון בתחומי המדעים וכלים לתרגום הידע שהן רוכשות לעולם המעשה.
תכנית גוף-נפש כחלק מהותי מתוכנית הלימודים. יושם דגש על שימוש יומיומי בגוף באמצעות תנועה (בטכניקות שונות) כחלק מראייה הוליסטית והבנה של קשרי הגומלין בין ההתפתחות הפיזית-מנטלית-נפשית.
תכנית התלמדות בקהילה – תכנית לימודים מחוץ לבית הספר. בימים אלו קהילת בית הספר תיחשף ותשתתף ב"עולם" העסקים, התרבות, החברה האזרחית, ארגונים חברתיים ולדמויות מוביליות ומשפיעות בה.
שיעורי ענבר – תכנית לימודים א- פורמאלית העוסקת ישירות בנושאי מגדר ובנושאים הקשורים לפיתוח פרספקטיבה מגדרית. בשיעורי ענבר התלמידות תעסוקנה בבניית קבוצה, חינוך למיניות בריאה, אורח חיים בריא, מעגלי זהות, חשיבה ביקורתית ועוד.
6 סיבות מדוע לבחור במסלול לתלמידות בלבד
סביבה מעוררת השראה
בנות נמצאות במרכז כל פעילות בית ספרית. סביבת בית הספר נותנת את התחושה לתלמידה שהיא יכולה לעשות ולבחור מה שהיא חולמת עליו.
בניית תכניות לימודים מכוונות מגדר ליצירת סביבת למידה אופטימלית
מחקרים בעולם מראים כי בבתי ספר המיועדים לבנות, 96% מהתלמידות מרגישות מצליחות בעקבות תוכנית הלימודים המכוונת אליהן.
מרחב ייחודי ללא חסמים מגדריים מאפשר התפתחות בריאה יותר
מודעות הבנה ופיתוח כלים להתמודדות עם ההטיות הקיימות בעולם, עוזרים להפוך את החסם לכח מניע.
סביבה לימודית מאתגרת
סביבת לימודים ייעודית המייצרת תרבות למידה ומפתחת רצון להשקיע ולהשיג את הדברים החשובים לתלמידה. מחקרים מראים כי לימודים בבתי ספר המיועדים לתלמידות בלבד מביאים לתוצאות טובות יותר ואתגרים גדולים יותר מאשר בתי ספר מעורבים.
הכנה טובה ל"עולם האמיתי"
בניגוד למה שנדמה, בתי ספר לבנות מקדישים זמן ומאמץ להכנת התלמידות לעולם. הן בחשיפה ולמידה בארגונים וחברות מחוץ לבית הספר והן מבחינת מיומנויות דרושות (דיבור וכתיבה) והתמודדות עם אתגרים עתידיים שונים בעולם המעורב.
מיקוד בלימודי STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה)
סביבת לימודים שמנכיחה את לימודי ה- STEM ללא הטיות ובעידוד רב, פותחת אפשרויות בחירה שבאות לידי ביטי גם בהמשך הדרך באקדמיה ובקריירה.
הייחודיות של מודל "ענבר"
"ענבר" מציעה חינוך איכותי לנערות הבוחרות במרחב מצמיח וייחודי. מרחב שבו אין חסמים לנערות על בסיס מגדרי.
תמיכה גדולה בנערות ויצירת מרחב בטוח שמעודד אותן להכיר את עצמן, לבנות את זהותן הייחודית כנערות, לפתח כלים כדי להנהיג את עצמן ולהשפיע במקומות שחשובים להן.
סביבה שמעודדת את הנערות לנסות דברים חדשים, לטעות, להשמיע את הקול האותנטי שלהן במרחב בטוח.
מרחב בו הבנות מובילות בכל התחומים, ולא רק בתחומים המתאימים לקוד המגדרי שלהן.
מרחב בו תכניות הלימודים, המודלים לחיקוי, השפה הבית ספרית והאקלים החינוכי – מובנים על ידי חשיבה מגדרית ומודעות גבוהה לשוויון הזדמנויות והשתתפות שווה.
מרחב בו הנערות שותפות לקהילה של נערות המבינות שחברות, תמיכה ושותפות – הם מפתח לביטחון עצמי, אומץ לב, הישגים גבוהים והצבת יעדים לחיים מלאים ומשמעותיים.
חשיפה למגוון תחומי היצירה האנושית: הטכנולוגיה, האומנות, המדע והרוח, תוך שימת דגש על פיתוח חשיבה יצירתית וביקורתית ותוך למידה מתוך עולם האקטואליה והמעשה.
עידוד התמקדות בתחומי עניין של התלמידות ופיתוח מצוינות באמצעות שיתופי פעולה עם מגוון גופים (חברות הייטק ועסקים, גופי תרבות וחברה, אקדמיה, ממשל).
הקניית המיומנויות הדרושות להתנהלות כאזרחיות העולם באמצעות שפה, רב תרבותיות, קשרים בין-לאומיים ועוד.